بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Gå direkt framför en Gudstjänare som ber

Fråga: Är det tillåtet att gå direkt framför den som ber i moskén?

Svar: Oberoende av om han tagit en sutrah eller inte är det förbjudet att gå direkt framför den som ber. Detta enligt den generella innebörden av den hadīth där profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Om den som passerar framför en tjänare i bön visste hur stor synd han begick, då skulle han vänta i 40 år och det skulle vara bättre för honom än att passera framför en Gudstjänare som ber.” [al-Bukhārī 510 och Muslim 507]

Ett antal lärde inom fiqh har undantagit den Heliga Moskén i Mecka. Där har de tillåtet att man går framför den som ber. Detta baseras på en återberättelse från Kathīr bin al-Muttalib, från hans fader, från hans farfar som sade: ”Jag såg Allāhs sändebud be mot stenen och folket gick framför honom.” I en annan återberättelse från al-Muttālib rapporteras att han har sagt: ”Jag såg Allāhs sändebud när han var färdig med hans sju [varv runt Ka’bah] gå mot hörnet som var mellan honom och den täckta passagen och be sina två bönecykler vid kanten vid platsen där folket gjorde tawāf och det fanns ingen mellan honom och tawāf...”

Även om kedjan av återberättare är svag i denna hadīth stödjer den vad som finns återberättat i övrigt och i det generella beviset för att göra saker och ting lättare under svårigheter. Hindrar man någon att passera framför en tjänare i den Heliga Moskén, då skulle det orsaka svårigheter i de flesta fall.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 188 s. ISBN saknas