بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Den troendes prövningar

Fråga: Varför tynger Allāh de troende som strävar i dyrkan med sjukdomar och prövningar, medan de olydiga njuter av livets goda?

Svar: Det finns två olika aspekter i denna fråga: Den första är ett ogillande och den andra är för att söka råd. Ogillandet som uttrycks visar på frågeställarens okunskap. Allāhs visdom är för stor för att den mänskliga uppfattningsförmågan skall kunna greppa den. Han den Allsmäktige säger:

”De frågar dig om ingivelsens ande. Säg: 'Ingivelsens ande hör till det som är min Herre förbehållet – av [all] kunskap har bara en obetydlig del fallit på er [lott].” [Koranen 17:85]

Så denna ande, som finns i våra kroppar och som är livets essens, vi känner inte till vad det är och vetenskapsmän, filosofer och teologer har gjort fåfänga försök att definiera och beskriva den. Om vi då inte förstår något om denna ande, den skapelse som är oss närmst, utom att den har beskrivits för oss i Koranen och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah, hur skall vi då förvänta oss att vi skall kunna förstå visdomen i detta [den troendes prövningar]? Allāh den Allsmäktige är visare, större, kraftfullare och förmögnare; därför måste vi acceptera Hans dekret med fullständigt acceptans, både det som Han tillåter inträffa utan att kräva Hans gillande, och de som händer med Hans gillande och godkännande. Detta beror på att vi inte har förmåga att förstå designen och syftet bakom visdomen hos Honom den Allsmäktige. Det som vi måste säga här är: ”Allāh vet bäst, Han är visare, mer förmögen och större.”

Den andra aspekten är en fråga om vägledning som svar på denna fråga: Den troende prövas och prövningen från Allāh, som prövar honom genom skada, har två syften. Det är en prövning av ens tro – är den stadig eller ostadig. Den sanna troende accepterar och förstår Allāhs beslut och vilja. Denne hoppas på att belönas för det och det blir då lätt för denne. Det har sagts att en troende kvinna ådrog sig en fingerskada, men hon kände ingen smärta och hon visade heller inte några tecken på bryderi. Hon tillfrågades om detta och sade: ”Belönings sötma fick mig att glömma smärtans bitterhet.” Den troende hoppas på belöningar från Allāh den Upphöjde och underkastar sig med total övertygelse. Detta är ett syfte; när det gäller det andra, sannerligen, Allāh prisar de som tålmodigt uthärdar med stort samtycke och Han informerar dem om att Han är med dem och Han ger dem räkenskap utan någon redogörelse. Tålamod är en hög rang som ingen kan nå utom de som prövas i frågor där de behöver visa tålamodighet och uthållighet. Om man gör så, då uppnår man denna höga grad där det finns stora belöningar. Därutav gör Allāhs prövningar av den troende, genom det som skadar, det möjligt för denne att uppnå de tålmodigas grad. Detta är anledningen till att profeten – som var den bäste i människosläktet i tro, fromhet och fruktan av Allāh – led av sjukdomar för två och det var extremt svårt för honom när dödens plågor kom. Detta var för att han skulle kunna nå perfektion i tålamod; och sannerligen var han den mest tålmodige av de tålmodiga. Här kan du då se visdomen i att Allāh prövar de troende med dessa svårigheter. När Han ger de olydiga – syndarna, de sedeslösa och de icke-troende – välbefinnande och levebröd i överflöd, då är detta en lockelse in i förstörelse från Allāh den Upphöjde för dem. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Denna världen är ett fängelse för den troende och ett Paradis för den icke-troende.” [Muslim 2956]

De får goda ting som en förtida kompensation för deras goda i detta livet, men på Återuppståndelsens Dag tar de emot deras rätta belöning. Allāh den Upphöjde säger:

”Och den Dag då förnekarna av sanningen förs fram inför Elden [skall Vi säga till dem:] 'Ni har förslösat det goda som livet erbjöd er och njutit det [utan en tanke på evigheten]; i dag drabbar er straffet med skam och vanära därför att ni uppträdde med högmod på jorden utan fog och därför att ni ständigt trotsade [Våra befallningar].” [Koranen 46:20]

I korthet: Denna världen är för de icke-troende, som de lockas in i undergång genom. När de lämnar detta livet, som de är välsignade i, för det nästa finner de bestraffning – vi söker skydd hos Allāh från detta. Straffet kommer att vara värre för dem då de där finner lidande utöver att de kommer att lida av förlusten av de saker som var dem kära i detta livet – dess välsignelser och luxuösa levande. Detta är ett tredje syfte som vi kan lägga till de två ovan nämnda, om de plågor och sjukdomar som de troende uthärdar, denne lämnar denna världen till förmån för en godhetens viloplats. Denne går från en plågad situation till en med bekvämlighet och dennes lycka över njutningen som har skänkts honom kommer att fördubblas. Denne har ju funnit bekvämlighet i stället för den smärta och svårighet som denne tidigare lidit av.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 177 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8
  • :