بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Tayammum om man inte kan tvätta en del av kroppen

Fråga: En person tvagade sig med en handskada som inte bör fuktas. Därför tänkte han göra tayammuml över den, men glömde bort det. Sedan bad han utan tayammum och under bönen kom han ihåg detta och han gjorde tayammum utan att lämna bönen [han fortsatte att be]. Vilket är utlåtandet om denna bön?

Svar: Om en kroppsdel som han normalt sett måste tvätta under tvagningen är skadad och han inte hade möjlighet att tvätta den eller stryka över den, då det skulle förvärra skadan eller skjuta upp läkningsprocessen, då måste han göra tayammum över denna kroppsdel. Och den som lämnade en skadad kroppsdel under tvagningen för att sedan be och under bönen kom ihåg att han inte gjorde taymumm, denne måste börja om sin bön. Detta beror på att han redan bett innan tayammum och den delen, inklusive takbīr, var inte korrekt. Det var inte rätt av honom att i första skedet, då det är ett villkor för bönen att man är ren och att lämna en del av de kroppsdelar som måste tvättas under tvagningen [eller att lämna en del av dem otvättade], betyder att tvagningen inte är korrekt.

När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – såg en man på vars fot det fanns en del som var lika stor som en dirham som vattnet inte hade nått, då beordrade han honom att göra om tvagningen. [Abū Dawūd 173-175] I frågeställarens fall går det inte att tvätta eller stryka över detta område. Det som krävs är att han utför det som ersätter tvagningen, och det är tayammum. Anledningen är den generella betydelsen i Allāhs ord:

”Troende! Gå inte till bön om ni befinner er i omtöcknat tillstånd, [utan vänta] till dess ni vet vad ni säger. [Gör det] inte heller i ett tillstånd av stor rituell orenhet, utan skölj först hela kroppen; undantagna är de som befinner sig på resa. Om någon av er är sjuk eller befinner sig på resa eller just har förrättat sina behov eller haft beröring med kvinnor och inte finner vatten, skall han ta ren jord och stryka över ansiktet och händer” [Koranen 4:43]

Ännu en anledning finns även i historien om mannen med en huvudskada. Ibn Mājah återger i en [hadīth] från Ibn ‘Abbās att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Om han endast hade tvättat sin kropp och lämnat huvudet när den skadats på detta sätt.” [Ibn Mājah 572]

Och i en återberättelse från Abū Dawūd rapporteras att Jabir har sagt: ”Det hade räckt om han hade gjort tayammum.” [Abū Dawūd 336]

Om personen som diskuteras inte har upprepat sin bön bör han göra det.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 52 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8