Inga ytliga frågor inom islam Fråga: Vilket är den islamiska lagens utlåtande om den som säger: ”Att raka skägget och att korta byxorna är ytliga frågor och inte en del av religionens fundament”? Eller en person som skrattar åt någon som påpekar vikten av detta? Svar: Det är mycket farligt och högst förhatligt att säga så här. Det finns inga ytliga frågor inom religionen. Allt är väsentligt, rättfärdigt och nyttigt. Religionen kan delas i två kategorier: fundament och rättsvetenskap. Frågorna om skägget och kortade byxor rör rättsvetenskapen och inte fundamenten. Det är dock inte tillåtet att kalla något som rör religionen för ytlig. Jag är rädd för att den som säger så gör det i ett nedlåtande syfte och för att håna. Då kan denne vara skyldig till avfallelse från sin religion. Allāh den Upphöjde säger ju:
Det var profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – som beordrade att skägget skall växa och att mustaschen skall trimmas. Att lyda honom är en skyldighet och det gäller även hans kommenderingar och förbud i alla frågor. Abū Muhammad Ibn Hazm har nämnt att de lärde är eniga om att det är en skyldighet att låta skägget växa och att mustaschen skall trimmas. Det råder inga tvivel om att njutning, frälsning, heder, ädelhet och Paradiset uppnås genom att lyda Allāh och Hans sändebud; samt att förgörelse, förlust och Helvetet är ett resultat av att inte lyda Allāh och Hans sändebud. Det är också en skyldighet att ha sina byxor ovan anklarna och det baseras på profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ord:
Han har även sagt:
Han har även sagt:
Därför måste en muslimsk man frukta Allāh och korta sina klädesplagg, oberoende av om det är en qamīs, en izār, byxor eller en rock och inte låta dem hänga nedanför anklarna. Det är bäst om de är mellan vadens mitt och vristen. Om anledningen till att de hänger ned är stolthet, då är synden ännu större. Om det beror på okunskap, i stället för stolthet, då är det avskyvärt och den som gör det är en syndare, men dennes synd inkluderar inte synden i stolthet, även om den som gör det påstår att det inte görs av stolthet. Då varningen i hadithen är generell är det inte tillåtet att vara förbiseende. När det gäller historien om Abū Bakr as-Siddīq och hans ord till profeten: ”Min izār hänger ned, utom om jag är försiktig med den.” Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade till honom: ”Du är inte en av dem som gör det av stolthet.” [Abū Dawūd 4085] Detta är sanningen om den vars situation liknar Abū Bakrs när klädesplagget hänger ned utan stolthet och som tar hand om det och anstränger sig för att hålla det uppe. När det gäller den som avsiktligen låter klädesplagget hänga ned, då inkluderar varningen om straff denne men inte as-Siddīq. Utöver det som har nämnts är det även slöseri att bära långa hängande klädesplagg som dras i smutsen och blir fulla med orenheter. Det är även en sorts imitation av kvinnor och en muslim är skyldig att undvika detta. Allāh är Den som ger framgång och vägleder till den rätta vägen. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|