Resa för att besöka profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – Moské men inte hans grav Fråga: Vilket är utlåtandet om att besöka profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –, awliyā och de rättfärdigas gravar? Det är inte tillåtet att resa för att besöka profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – eller någon annans grav. Detta enligt den mest korrekta åsikten bland dem lärde som baseras på profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ord:
Den som vill besöka profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – grav, men som bor långt från Medina, får utforma sin avsikt för att besöka profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – Moské som inkluderar gravarna i vilken profeten, Abū Bakr och 'Umar ligger samt martyrerna och de som är begravda i al-Baqi'. Om man bestämmer sig för att göra båda sakerna så är det tillåtet. Detta beror på att det är tillåtet att utföra en handling som en lägre och underordnad handling även om det inte är tillåtet att utföra den som en enskild handling. Det är inte tillåtet att endast avse att besöka graven om man måste resa för att göra det. Men om man bor nära moskén och besöket vid den inte kräver att man reser och därmed inte kan anses vara resande, då finns det ingen invändande. Detta beror på att det är sunnah att – utan att resa – besöka hans och hans båda följeslagares gravar för att då komma närmare Allāh. Det är också sunnah att besöka martyrernas och de från al-Baqi's gravar, eller alla muslimska gravar för den delen. Detta är en sunnah för att närma sig Allāh. Men detta gäller om man inte ger sig ut på en resa och det baseras på profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ord:
När följeslagarna besökte gravar brukade han lära dem att säga:
En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|