Hajjul-ifrad ändras till hajjul-qirān

Fråga: I böcker med hadīth nämns att en pilgrim som är mufrid inte får byta från hajjul-ifrad till hajjul-qirān. Är detta korrekt?

Svar: Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – beordrade pilgrimer som utförde hajjul-ifrad och hajjul-qirān att byta deras vallfärd och qirān till ‘umrah – och ingens ord väger tyngre än Allāhs sändebuds. Under hans sista vallfärd gav profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – denna order till följeslagarna och de var tre grupper. En grupp gick in i ihrām för hajjul-qirān, vilket innebär att de sade talbiyyah för vallfärden och ‘umrah. En annan grupp sade talbiyyah som hajjul-ifrad enbart för vallfärden och en annan grupp sade talbiyyah för ‘umrah. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade talbiyyah för vallfärden och ‘umrah tillsammans, vilket innebär att han var en qarin då han hade medfört ett offerdjur. Därför beordrade han dem, utom dem som hade offerdjur med sig, att göra deras ihrām för ‘umrah när de kom nära Mecka. När de gick in i Mecka, då utförde de tawāf och sa’ī, och han påpekade vikten av att få håret klippt och att avlägsna deras ihrām [utom för den som hade ett offerdjur med sig]. De hörde och lydde; de klippte håret och avlägsnade deras ihrām. Detta är sunnah för den som kommer som en mufrid eller qarin och som inte har ett offerdjur med sig. Detta är för att denne skall få vila och inte bördas. När den åttonde dagen i [thul-hijjah] kommer, då träder han in i ihrām för vallfärden. Det fantastiskt goda detta medför är uppenbart, för om en pilgrim fortsätter att vara i ihrām från den förste i thul-hijjah eller från mitten av thul-qa’dah, samtidigt som denne undviker allt som den i ihrām är förbjuden att göra, då hade det varit svårt för denne. Därför kommer denna lättnad från Allāh den Upphöjde och den bör accepteras.

Och Allāh är den som ger framgång.


En utskrift från al-Ibadah.com:
http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=750



Comments