”När vård ökar så minskar dödstalen” Fråga: I en artikel publicerad i ett magasin har jag läst följande uttalande:
Svar: Även om medicinsk vård är ett effektivt verktyg för att uppnå fysisk hälsa och bekämpa sjukdomar så ändrar det inte den livslängd som Allāh har gett människan. I Koranen kan vi läsa:
Därför skulle jag vilja veta om medicinsk vård ökar den tid som människan lever, vilket artikelns författare påstår. Om hans påståenden inte är sanna, vilket versen bevisar, förklara då gärna. Allāh har redan förordnat principen om orsak och verkan för Hans skapelser, genom att göra en sak till resultatet av en annan. Exempel på detta är att födslar är ett resultat av intim samvaro och att grödor är ett resultat av ett frö som har planterats och vattnas. Allāh den Upphöjde säger:
Dessa och liknande verser nämner fysiska orsaker tillsammans med fysisk och immateriell verkan som Allāh har bundit samman; den förstnämnda har orsakat den sistnämnda. Detta tillhör Allāhs skapelse, genom verkan av Hans dekret och förutbestämmelse. Här resulteras immateriella ting från dem, även om Han kan skapa sådana resultat utan orsak. Det är Hans sätt – att skapa det senare från det förra. Visdomen i detta känner enbart Han till. Han den Upphöjde säger:
Hans profet Hud predikade för sitt folk:
Och Han säger om profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – Noa när han predikade för folket:
Och Han den Upphöjde säger om Hans sändebuds predikande inför deras folk att de sade:
Allāh den Upphöjde nämner även ett antal hycklare som om sina bröder som avled i Uhud sade:
Så Han den Upphöjde kommenderade Sin Sändebud Muhammad att säga till dem:
Så Han har gjort det klart att det är garanterat att livet kommer att tagas och att döden kommer att inträffa genom verkan av Hans dekret, inte före dess tid och inte utan en orsak. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har också sagt:
Därmed säger vi: Medicinsk vård är en orsak till fysisk hälsa och behandling. Detta är precis vad frågeställaren säger, men allt sker genom Allāhs tillstånd och inom Hans vetskap. Han har gjort vården till en orsak som producerar en verkan, och Han har organiserat dess verkan genom Hans kommendering och dekrets verkan enligt Hans vetskap. Härmed är det tydligt att orsaken är en faktor för verkan och Han har gjort det nödvändigt för oss att åta nödvändiga åtgärder i hopp om att Allāh kommer att arrangera de eftersträvade målen, inte för deras egen skull eller med anledning av någon oberoende inverkan på resultaten, utan därför att Allāh har givit dem en inverkan. Om Allāh hade velat avlägsna deras inneboende egenskaper, då hade Han gjort så, som när Han avlägsnade egenskapen [av värme] från elden för att den inte skulle bränna profeten Abraham. Elden var i stället kall och säker för honom. Han tog även bort havets förmåga att dränka för att Mose och hans folk skulle få passera i säkerhet. Sedan lät han dessa egenskaper återvända när Farao och de i hans följe passerade, och på detta sätt drunknade de. Verkan är enligt Allāhs påbud och förordning ett resultat av dess orsak. Även tiden för döden, oberoende av om det sker förr eller senare, är relaterad till om man är varsam eller ovarsam, enligt Allāhs vetskap. Därför är frågeställarens uttalande [att hälsovård inte har någon inverkan när det gäller tiden för ens bortgång] inte korrekt, för den spelar där en roll, vilket tidigare har förklarats. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|