Nattbönen sker i omgångar om två [bönecykler]

Fråga: Vissa imamer ber fyra bönecykler eller mer under tarāwīh-bönen med enbart en taslīm [När man säger as-salamu 'alaikum wa rahmatullah] och de sitter inte efter två bönecykler. De påstår att detta är sunnah. Finns det någon grund för detta i den islamiska lagen?

Svar: Detta är inte föreskrivet. I stället är det ogillat eller till och med förbjudet enligt de flesta lärde. Detta beror på att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Nattbönen är två, två [i grupper om två].” [al-Bukhārī 990 och Muslim 749] Äktheten i denna hadīth från Ibn 'Umar är man enig om. Det beror även på att ‘A’ishah – må Allāh vara nöjd med henne – har sagt: ”Profeten brukade be elva bönecykler under natten. Han gjorde taslīm efter varje bönecykel och [han] gjorde witr [det udda numret] med en bönecykel [i slutet].” Äktheten i denna hadīth är man enig om och ahādīth med samma innebörd är många.

Det finns en berömd hadīth i vilken ‘A’ishah – må Allāh vara nöjd med henne – säger: ”Sannerligen, profeten brukade be fyra bönecykler under natten. Fråga inte ens om hur vackra eller långa de var. Sedan bad han fyra bönecykler. Fråga inte ens om hur vackra eller långa [de var].” Denna hadīth råder det enighet om [al-Bukhārī och Muslim] och den betyder att han gjorde taslīm efter två bönecykler. Den betyder inte att han bad fyra bönecykler med enbart en taslīm. Detta beror på vad han sade i den föregående hadithen och även eftersom man har bekräftat att han har sagt att nattbönen är två och två, vilket vi precis har nämnt. Vissa ahādīth bekräftar de andra och vissa förklarar de andra. Därmed måste en muslim ta dem alla [till sig] och tolka al-mujmal [det som har mer än en möjlig mening] genom al-mubayyin [det som klargör].

Och Allāh är Givaren av framgång.


En utskrift från al-Ibadah.com:
http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=1410



Comments