Uttala avsikten under vallfärden och ‘umrah

Fråga: Är det tillåtet att uttala avsikten för att utföra ‘umrah, vallfärden, tawāf och sa’ī vid det Ka’bah?

Svar: Att avsikten skall uttalas har inte rapporterats från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – i fråga om bönen, tvagningen, fastan eller någon annan dyrkan. Inte heller för vallfärden eller ‘umrah sade profeten: ”Sannerligen avser jag det och det.” Detta har inte bekräftats från honom och han beordrade heller ingen av följeslagarna att göra det.

Det mesta som har rapporterats är att Dhuba'ah bint Zubair, när hon var sjuk, klagade inför honom om att hon ville vallfärda. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade därför: ”Vallfärda och ange ett villkor [genom att säga]: 'Min plats för att träda ur ihrām är där Du stoppar mig.' För sannerligen kommer du få från din Herre vad du gjorde som ett undantag.” [al-Bukhārī 5089, Muslim 1207 och an-Nasā’i 2769]

Här sker uttalandet med tungan enbart för att avsikten om att vallfärda har samma status som en ed, och en ed utförs med tungan. Anledningen är att om man avser att svära en ed i sitt hjärta, då anses det inte vara en ed [...]

I en hadīth som har rapporterats från Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger han: ”[Ängeln] Gabriel kom till mig och sade: 'Be i denna välsignade dal och säg: 'En ‘umrah i en vallfärd' [eller sade han: 'En ‘umrah och en vallfärd'].” Detta betyder inte att han uttalade avsikten muntligt. I stället betyder det att han nämnde denna form av vallfärd i hans talbiyyah. Utöver detta har inte profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – uttalat sin avsikt muntligt.


En utskrift från al-Ibadah.com:
http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=1335



Comments