Passerar mīqāt utan att träda in i ihrām och avser att utföra pilgrimsfärden och ‘umrah Fråga: En man kom från sitt land till Jiddah med avsikt att utföra vallfärden och ‘umrah. Han trädde dock inte in i ihrām vid mīqāt utan i stället trädde han in i ihrām vid Jiddahs flygplats – vilket är då utlåtandet? Svar: All lovprisan tillhör Allāh. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – utsåg särskilda platser för ihrām varifrån den som vill utföra pilgrimsfärden eller ‘umrah måste träda in i ihrām. Det är inte tillåtet att passera förbi dem innan man har trätt in i ihrām. Passerar man dem innan man har trätt in i ihrām överträder man de gränser som Allāh har fastställt. Han säger:
I bland annat al-Sahīhayn har det återberättats från Ibn 'Abbās att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – utsåg mīqāt för de från Medina till att vara Dhu'l-Hulayfah; al-Jahfah för de från Shām [Syrien]; Qarn al-Manāzil för de från Najd och Yalamlam för de från Jemen. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade då:
Det har också återgivits i al-Sahīhayn från 'Abd-Allāh ibn 'Umar att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Mīqāt för de från Medina är Dhu'l-Hulayfah.” [Muslim 1183] Detta är ett uttalande som är en kommendering. Det dyker dock upp i form av ett uttalande för att understryka att detta är sättet som det skall göras på. Det har återberättats från Aishah att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – utsåg mīqāt för irakierna till att vara Dhāt 'Irq. [Återberättad av Abū Dawod 1739 och klassad som sahīh av al-Albāni i Sahīh Abū Dawūd, 1531] I Sahīh al-Bukhārī [1531] återges att de från Kufa och Basra kom till 'Umar ibn al-Khattāb och sade: ”Amīr al-Mu'minīn, Allāhs sändebud tillkännagav att Qarn var mīqāt för de från Najd, men det ligger inte i vår färdriktning och om vi beger oss till Qarn blir det svårt för oss.” Han sade då: ”Ta en plats som är parallell med Qarn och er vanliga resväg som mīqāt.” Den som avser att utföra pilgrimsfärden eller ‘umrah måste träda in i ihrām vid dessa mīqāt när denne kommer till dem, oberoende av om denne kommer med båt eller flyg. Anländer denne landvägen bör denne stanna vid dem om denne i sin färdväg passerar dem. I annat fall bör denne stanna vid en plats som är parallell med dem och göra det som krävs vid inträdet i ihrām: ghusl, parfymera kroppen, ta på sig plaggen för ihrām och träda in i ihrām innan denne lämnar denna plats. Anländer denne sjövägen och om fartyget stannar när det är i linje med mīqāt, då bör denne göra ghusl och ta på sig parfym och ihrām-kläderna när fartyget stannar och innan det åter har startat. Om fartyget inte stannar när det kommer i linje med mīqāt bör denne göra ghusl, ta på sig parfym och plaggen för ihrām och träda in i ihrām när denne kommer i linje med mīqāt. Anländer denne med flyg bör göra denne ghusl innan ombordstigandet på planet och ta på sig parfym samt plaggen för ihrām innan planet kommer i linje med mīqāt. Denne träder sedan in i ihrām precis innan planet kommer i linje med mīqāt. Denne bör inte vänta tills denne precis är i linje. Planet rör sig ju snabbt och det kommer inte att vara möjlighet. Träder denne in i ihrām innan för att vara på den säkra sidan, då är det inte fel. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|