Förklaring av trosbekännelserna Fråga: Hur kan man förklara trosbekännelserna? Svar: Trosbekännelserna är nycklarna till islam och det går inte att träda in i islam utan dem. När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sände Mu'ath bin Jabal till Jemen beordrade han honom därför att först kalla dem [jemeniterna] till att vittna om att det inte finns någon gudom värdig att dyrka utom Allāh och att Muhammad är Allāhs sändebud. [al-Bukhārī 4347 och Muslim 19] Det första yttrandet, vittnesmålet om att det inte finns någon gudom värdig att dyrka utom Allāh, innebär att man genom det talade ordet och sitt hjärta bekräftar att ingen har rätt att dyrkas utom Allāh den Allsmäktige. Detta beror på att ordet ilah avser något som dyrkas. Denna fras låter förstå både ett förnekande och en bekräftelse. Förnekelsen säger att det inte finns någon gudom och bekräftelsen att det är utom Allāh. Allāh är den Allsmäktiges namn i stället för predikatet lā [det finns ingen] som har utelämnats och det betyder: Det finns ingen sann gudom som har rätt att dyrkas utom Allāh. Detta är en bekräftelse i ord när hjärtat har trott på att det inte finns någon gudom som har rätt att dyrkas utom Allāh den Allsmäktige. I detta innefattas en uppriktig dyrkan av enbart Allāh och en förnekelse av att någon annan har rätt att dyrkas. Genom att vi byter ut predikatet i detta uttryck mot det rätta ordet besvarar vi det tvivel som drabbar många [när de menar]: ”Hur kan ni säga att det inte finns någon gudom utom Allāh när det finns gudomar som dyrkas jämsides med Honom. Han kallar dem gudomar och de som dyrkar dem kallar dem för gudomar?” Allāh den Välsignades, den Upphöjdes säger:
Hur kan vi då säga att det inte finns några gudomar jämsides med Allāh när existens av andra gudomar som dyrkas jämsides med honom har bevisats? Hur kan vi bekräfta dyrkan av andra gudomar jämsides med Honom den Upphöjde när sändebuden har sagt till folken:
Svaret på dessa tvivel blir tydligt från predikatets innebörd i orden: Lā ilāha illAllāh. Vi säger att dessa gudomar som dyrkas jämsides med Allāh är gudomar som dyrkas – men de är falska sådana. De är inga sanna gudar och de har ingen rätt att dyrkas. Allāh den Upphöjde säger:
I detta finns bevis för detta och likaså finns det bevis när Allāh den Upphöjde berättar om Josef:
Innebörden av Lā ilāha illAllāh är att ingen har rätt att dyrkas utom Allāh den Allsmäktige. När det gäller de gudomar som dyrkas vid Hans sida är deras påstådda gudomlighet inte äkta. Detta innebär att deras gudomlighet är falsk och utan tvekan är den sanna gudomligheten Allāhs den Allsmäktiges. Vittnesmålet ”Muhammad är Allāhs sändebud” är en bekräftelse i ord och med hjärtats tro på att Muhammad bin 'Abdullāh al-Qurashi al-Hashimi är Allāhs sändebud till alla skapelser, människor som jinn. Detta är något som Allāh den Allsmäktige talar om i Koranen:
Detta vittnesmål nödvändiggör att man:
Något som också förstås genom detta uttalande är du inte tror att Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har någon rätt till herrskap och kontroll över universum, eller att han har rätt att dyrkas. I stället är han en skapelse som inte dyrkas. Likaså är han ett sändebud som vi måste tro på. Han förfogar inte över några krafter för att hjälpa eller skada sig själv eller någon annan, utom på så vis som Allāh tillåter. Han den Upphöjde säger:
Han är därmed en av Allāhs tjänare som Allāh kommenderar, och han följer vad han kommenderas att göra. Allāh den Upphöjde säger:
Detta är innebörden av vittnesmålet om att ingen är värdig att dyrkas utom Allāh och att Muhammad är Allāhs sändebud. Genom denna innebörd förstår du att ingen har rätt att dyrkas, varken ett sändebud från Allāh eller någon annan skapad varelse, och att dyrkan inte är för någon annan än enbart Allāh den Upphöjde:
Sändebudets rättighet är att tilldela honom den status som Allāh den Upphöjde har givit honom: Att han är Allāhs tjänare och sändebud. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|