Låta alla muslimer börja fasta samtidigt Fråga: Somliga manar till att alla skall följa månens siktande i Mecka för att det muslimska samfundet under den välsignade ramadan skall börja fastan samtidigt. Vad anser ni om detta? Svar: Från en astronomisk synvinkel är detta omöjligt därför att nymånens framträdande, vilket shaykh ul-Islām ibn Taymiyyah – må Allāh vara honom nådig – påpekar, skiljer sig [från plats till plats] enligt det koncensus som råder bland kunniga inom detta område. Då det skiljer sig blir det nödvändigt – genom bevisen i Koranen, profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah och vetenskapen – att varje land måste följa ett eget utlåtande. När det gäller bevisen från Koranen och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah säger Allāh den Upphöjde följande: ”Den av er som ser månens nytändning skall fasta månaden ut.” [Koranen 2:185] Skulle det inträffa att ett folk mycket långt bort inte bevittnade månen, det vill säga nymånen, medan Meckaborna hade sett den, hur skall denna vers då kunna tillämpas på dem som inte har bevittnat nymånen? Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Fasta när ni ser den och bryt fastan när ni ser den.” [al-Bukhārī 1909 och Muslim 1081] Om Meckaborna ser den, hur kan vi då ålägga pakistanier och asiater som bor ännu längre bort, när vi vet att nymånen inte har visats sig i deras region och att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har villkorat fastan genom att nymånen siktas? De vetenskapliga bevisen är en korrekt analogi som inte går att avvisa. Vi vet att gryningen visar sig i öst innan den når väst. Om gryningen då först visar sig i öst, är det då en skyldighet för oss att fasta medan det fortfarande är natt? Svaret är, nej. Om solen går ned i öst. När vi fortfarande har dagsljus, får vi då bryta vår fasta? Svaret är, nej. Därmed är nymånen precis som solen, utom att tiden för nymånen är varje månad och tiden för solen varje dag. Och Den som har sagt:
är Den som har sagt:
Det som fodras genom bevisen i Koranen och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah, samt även vetenskapliga bevis, är att varje plats bedöms var för sig gällande [att börja] fastan och att bryta fastan. De skall då länkas samman med de synliga tecken som Allāh har förklarat i Sin skrift och som Hans profet, Muhammed, har förklarat i sin sunnah. Dessa båda tecken är att man skall sikta månen och att man skall se solen vid gryningen. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|