Gabrielshadithen – en diskussion kring definitionen av tro Fråga: Hur kan vi jämka samman hadithen från [ängeln] Gabriel i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förklarar att tron innebär:
med hadithen från 'Abdul-Qais-delegationen i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förklarar tron genom att säga att den innebär:
Svar: Innan vi svarar denna fråga skulle jag vilja säga att det aldrig finns några motsägelser mellan Koranen och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah. Ingen del av Skriften motsäger någon annan del och ingen del av den autentiska sunan återberättad från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – motsäger sig någon annan del. Och inget vare sig i Koranen eller i profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah motsäger sig odiskutabla faktum. Detta beror på att de är sanna och det kan inte finnas någon motsägelse i sanningen. Förstår du då denna princip kommer många tvivel att skringa sig för dig. Allāh den Upphöjde säger:
Efter att ha förstått detta är det inte möjligt att ahādīth från profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – skulle motsäga sig varandra. Har profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förklarat tron på ett visst sätt på en plats och han på en annan plats på ett annat sätt, som motsäger sig det första sättet, enligt vad du anser, om du då tittar noggrant kommer du se att det inte finns någon motsägelse. I hadithen från [ängeln] Gabriel har profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – delat religionen i tre kategorier:
I hadithen från 'Abdul-Qais-delegationen nämnde han enbart en kategori, och den var islam. Tron är utan några oenigheter inkluderad i islam. Det är ju omöjligt att någon utför riterna om denne inte har tron. När islam nämns ensamt inkluderas tron och om enbart tron nämns inkluderas islam i den. När de nämns tillsammans har tron att göra med [tron] i hjärtat, medan islam har att göra med vad kroppen gör. För den som studerar den islamiska vetenskapen är detta något som är nyttigt att förstå. [Som vi sagt tidigare], när islam nämns inkluderas tron i den. Allāh den Upphöjde säger: ”För Gud är [den sanna] religionen underkastelse under Hans vilja.” [Koranen 3:19] Det är välkänt att islam är trosprinciper, tro och riter. När enbart tron nämns inkluderas islam i den. Nämns de båda tillsammans avser tron den tro som finns i hjärtat och innebörden av islam avser kroppens handlingar. Därför har vissa salaf - må Allāh vara nöjda med dem - sagt:
En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|