Formen av shirk hos månggudadyrkarna som profeten sändes till Fråga: Vilken sorts shirk begick månggudadyrkarna som profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sändes till? Svar: Den shirk månggudadyrkarna som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sändes till [begick] var inte shirk i rububiyyah. Den ädla Koranen bevisar ju att de endast begick shirk i dyrkan. När det gällde rububiyyah brukade de tro att enbart Allāh är Herren, att Han svarar åkallan från den förtryckte, att det är Han som hindrar ont och liknande ting som Allāh har nämnt att de bekräftade oinskränkbarheten i Allāhs herrskap. Men de satte upp medhjälpare i dyrkan när de dyrkade gudomer jämsides med Allāh, och detta är en sorts shirk som tar en person utanför islam. Detta beror på att tawhīd betyder, med anledning av vad som förstås från ordet, att man bekräftar enheten i något och Allāh den Välsignades, den Upphöjdes har rättigheter som enbart måste bekräftas för Honom. Rättigheterna kan delas in i tre kategorier:
Därför har de lärde delat in tawhīd i tre kategorier: tawhīd ar-rububiyyah, tawhīd al-asmā’ was-sifāt’ och tawhīd al-’ibadah [tawhīd al-uluhiyyah]. Månggudadyrkarna brukade dyrka andra jämsides med Allāh. Han den Välsignades, den Upphöjdes har sagt:
Det som avses här är i dyrkan av Honom. Allāh den Upphöjde säger:
I sura al-Ikhlas säger Allāh den Upphöjde:
Och när jag säger sura al-Ikhlas avser jag ikhlas i handlingar, för detta är suran om ikhlas när det gäller handlingar, även om den kallas för sura al-Kafirūn. Precis som en sura om ikhlas i handlingar som sura: ”Säg: ’Han är Gud – En, Gud.” [Koranen 112:1] är det en sura om ikhlas i kunskap och tro. Och Allāh är Beviljaren av framgång. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|