Allāh den Upphöjdes ‘uluww [höghet] och hur salaf såg på den Fråga: Hur såg salaf – må Allāh vara nöjda med dem – på Allāh den Upphöjdes ‘uluww [höghet]? Vilket är utlåtandet om de som säger att Han inte befinner sig inom de sex riktningarna [upp, ned, vänster, höger, bak och fram] och att Han finns i de troendes hjärtan? Svar: Salafs tro är att Allāh den Upphöjde är ovan Hans skapelse. Allāh den Upphöjde har sagt:
Det är tydligt att den troendes tillvägagångssätt när oenigheter uppstår är att gå tillbaka till Allāhs den Upphöjdes skrift och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah, att höra och lyda, att inte välja ett utlåtande från någon annan källa, att inte orsaka svårigheter och att underkasta sig fullständigt. Tro uppnås inte på något annat sätt än detta. Avviker man från denna väg kommer det att leda till vad Allāh har beskrivit:
Med detta som grund: När man studerar Allāhs den Upphöjdes ‘uluww över Hans skapelse, och använder sig av Hans skrift och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah, då blir det klart och tydligt att Koranen och [profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –] sunnah på alla sätt tydligt bevisar detta [Allāhs ‘uluww]. Innebörden av att Allāh är ovan skapelsen kan ta sig många uttryck:
Belägg likt dessa som härstammar från Allāhs den Upphöjdes skrift och Hans sändebuds sunnah är bevis för att Allāh den Upphöjde är ovan Sin skapelse. Det är dock inte möjligt att räkna upp alla bevis här då de är många. De rättfärdige salaf – må Allāh vara nöjda med dem – är eniga om vad som fordras genom dessa texter. De bekräftar att Allāh är upphöjd och att Han är ovan Sin skapelse. Likaså är de helt eniga om att bekräfta att upphöjdheten avser Honom och att Hans egenskaper är upphöjda. Allāh den Upphöjde säger:
Det finns även andra verser som bevisar perfektionen i Hans egenskaper och handlanden. Precis som Allāhs den Upphöjdes höghet bevisas genom texter i Hans skrift, [profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –] sunnah och samstämmighet bland salaf – må Allāh vara nöjda med dem – har den även bevisats genom logiskt resonemang och det naturliga tillstånd som människan har skapats i [fitrah]. Bevisen genom logiskt resonemang Det sägs: Det råder inga tvivel om att höghet är en fulländad egenskap och att motsatsen är en ofullständig egenskap. Allāhs egenskaper är fulländade och därför är det nödvändigt att bekräfta att höghet är en av Hans egenskaper. Att man bekräftar denna [egenskap] påfordrar inte en ofullständighet. Vi säger därmed att Hans höghet inte medför att någon del av Hans skapelse innesluter Honom. Den som tror att ett bekräftelsen av Hans höghet medför detta, denne har bedragit sig själv genom en sådan ide och gått vilse i sitt förnuft. Bevisen genom det naturliga tillstånd som människan skapats i Den som åkallar Allāh […] riktar inte sitt hjärta mot någon annan plats än himlen. Därför finner vi att denne höjer händerna mot skyn. Detta är något omedvetet i dennes fitrah. al-Hamdani sade till Abul-Ma'ali al-Juwaini: ”Den som är vettig säger aldrig: 'Herre!' utan att denne i sitt hjärta finner att denne ber mot vad som finns ovan.” Här började al-Juwaini slå sin hand mot huvudet och han sade: ”al-Hamdani har gjort bort mig mig! al-Hamdani har gjort bort mig.” På detta sätt har det berättats från honom och oberoende av om det är autentiskt eller inte är detta något som alla känner till. I Sahīh Muslim återges i en hadīth från Abū Hurairah att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – berättade om en man som sträckte sin händer mot skyn och sade: ”Herre! …” [fram till och med hadithens slut]. [Muslim 436] Likaså finner du att ens hjärta är riktat mot himlen när man ber är; speciellt när man nedfaller och säger: ”Härlig är min Herre, den Högste.” Man vet ju att föremålet för dyrkan är ovan himlarna. Somliga säger att Allāh inte finns inom de sex riktningarna. Detta uttalande är generellt sett felaktigt. Det fordrar ju att något som Allāh den Upphöjde har bekräftat om Sig själv blir fel. Detta är även något som de lärde har bekräftat om Honom och den förnämsta i att lovprisa Honom var Hans sändebud, som sade att Han är ovan himlarna i riktning uppåt. Detta uttalande kräver att man beskriver Allāh den Upphöjde som icke-existerande. De sex riktningarna är ju: upp, ned, höger, vänster, bakåt och framåt. Det finns inget existerande som inte har någon relation till dessa riktningar. Detta känner vi instinktivt till genom det sunda förnuftet. Förnekar man dessa riktningar i fråga om Allāh den Upphöjde får det den underförstådda innebörden att Han inte existerar. Även om vi accepterar att något existerar utanför dessa riktningar så avvisar intellektet det, och det är enbart i sinnet. Vi anser att det är grundläggande för alla som tror på Allāh, att tro på Hans höghet och att Han är ovan skapelsen. Detta bevisas genom Hans skrift, [profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –] sunnah, samstämmighet bland salaf, det sunda förnuftet och det naturliga tillstånd som människan har skapats i [fitrah]. Detta är något som vi har beskrivit tidigare. Men samtidigt bekräftar vi att Allāh den Upphöjde omfattar allt och att ingenting som Han har skapat omfattar Honom. Han är oberoende av Sin skapelse och Han behöver inget från Sina skapelser. Likaså säger vi att en troende inte får avvika från vad Koranen och [profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser –] sunnah bevisar till förmån för någon persons åsikt, vem det än kan tänkas vara. Detta är något vi har sagt i [tillsammans med] bevisen som vi nämnde i början av svaret. Beträffande vad de säger, att Allāh den Upphöjde är i den troendes hjärta, finns det inte några bevis för vare sig i Allāhs skrift, Hans sändebuds sunnah eller uttalanden från de rättfärdige salaf [enligt vad vi känner till]. Detta är fullständigt felaktigt, för om det som avses är att Allāh den Upphöjde finns i de troendes hjärtan är det felaktigt. Detta beror på att Allāh den Upphöjde är större och mäktigare än så. Det är häpnadsväckande att någon flyr från tanken att Allāh den Upphöjde är ovan himlarna [vilket bevisas genom Koranen och profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah], till förmån för något som det inte finns några bevis för, att Allāh finns i den troendes hjärta. Men om det som avses med att Allāh den Upphöjde är i den troendes hjärta är att denne alltid åminns sin Herre i hjärtat, då är det sant. Man skall emellertid säga det på ett sätt som visar den sanna innebörden. Ett exempel på detta är om man säger: ”Åminnelse av Allāh finns alltid i den troende tjänarens hjärta.” Men det som är uppenbart när någon säger detta är att denne vill ersätta tron på att Allāh den Upphöjde är ovan himlarna med denna falska tro. Men som vi har sagt är denna innebörd är felaktigt. Den troende måste vara noga med att inte avvisa det som Allāhs skrift, profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sunnah och vad salaf – må Allāh vara nöjda med dem – var eniga bevisar till förmån för generella och tvivelaktiga tolkningar som kan rymma både korrekta och felaktiga förstålelser. Man måste hålla fast vid de främste av dem som antog islam bland muhajirun och ansār. Detta för att man skall räknas in i Allāhs den Upphöjdes ord:
Må Allāh göra oss till en av dem och må Han ge oss alla nåd. Han är sannerligen Den som ger. En utskrift från al-Ibadah.com: |
Comments | ||
|