Bestående välgörenhet – om det är vad en person ger när denne är vid liv

Fråga: Är bestående välgörenhet det som någon ger under sin livstid eller är det vad dennes familj ger för dennes räkning när denne har gått bort?

Svar: Det ser ut som att det om avses med profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ord ”utom bestående välgörenhet” [Muslim 1631] är det som kommer från den avlidne själv och inte från barnen när denne har gått bort. Det som kommer från barnen har sändebudet – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – klargjort med följande ord: ”eller en rättfärdig son som åkallar för denne.”

Har den avlidne testamenterat något kommer det att vara en bestående välgörenhet. Likaså om denne har donerat något, då kommer det att vara en bestående välgörenhet då människor kommer att fortsätta att få nytta av det efter dennes bortgång. Likaså kunskap då det är något som kommer från dennes handlingar. Och om sonen åkallar för denne [så kommer det att vara en bestående välgörenhet].

Om det därför sägs till oss: Är det bättre att be två bönecykler för min far eller att be två bönecykler för min egen skull och åkalla för fadern under dem? Då svarar vi: Det är bättre om du ber två bönecykler själv och åkallar för din far under dem. Detta var profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – vägledning när han sade: ”eller en rättfärdig son som åkallar för denne.” Han sade inte: ”den som ber [salah] för honom”, eller något annat.


En utskrift från al-Ibadah.com:
http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=1030



Comments