بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Bästa tiden för att be

Fråga: Vilken är den bästa tiden för att be? Är det bäst vid början eller vid slutet av den föreskrivna tiden?

Svar: Den fullkomligaste bönen är den som bes vid den tid som den islamiska lagen kräver. När profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tillfrågades om vilken handling som Allāh den Allsmäktige älskar mest svarade han: ”Bön vid den angivna tiden.” [al-Bukhārī och Muslim] Han sade inte: ”Bön vid början av den angivna tiden.” Detta beror på att det är föreskrivet att några bes tidigare och att några bes senare. Exempelvis är det föreskrivet att skjuta upp nattbönen tills ungefär en tredjedel av natten har gått.

Om en kvinna då befinner sig i hemmet och frågar: ”Vad är bäst för mig, att förrätta nattbönen när böneutropet för nattbönen ropas ut eller att skjuta upp den tills en tredjedel av natten har gått? Då säger vi: Det är bättre att skjuta upp den tills en tredjedel av natten har gått. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sköt upp den en natt tills de sade: ”Allāhs sändebud! Kvinnorna och barnen har somnat.” Han kom då ut, bad och sade: ”Detta är dess rätta tid. Hade det inte varit för att jag hade lagt en börda på mitt folk [hade jag i vanliga fall bett den nu].” [Muslim] För en kvinna är det därmed bättre att skjuta upp den om hon är i sitt hem.

Låt oss på samma sätt anta att några var på resande fot och sade: Skall vi be tidigt eller sent? Då säger vi: Det är bättre att be den senare.

En annan grupp ger sig ut på en utflykt. Nattbönen kommer och de frågar: Är det bättre tidigare eller senare? Då säger vi: Det är bättre senare om det inte skulle medföra svårigheter.

De andra bönerna bör bes vid början av tiden om det inte finns någon anledning till att skjuta upp dem. Gryningsbönen bör bes tidigt och så även middagsbönen, eftermiddagsbönen samt kvällsbönen om det inte finns någon giltig anledning till att skjuta upp dem.

Dessa anledningar är: Om det blir mycket varmt är det bättre att be middagsbönen senare då det har svalnat, det vill säga närmare eftermiddagsbönen. Temperaturen är lägre närmare eftermiddagsbönen så om det är mycket varmt är det bättre att vänta tills det blir svalare. Detta är enligt profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – förklaring: ”Om det blir väldigt varmt, be då middagsbönen när det blir lite svalare. Intensiteten i värmen kommer från Helveteseldens raseri.” [al-Bukhārī och Muslim]

Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – var på resande fot och Bilal gick upp för att ropa ut böneutropet för middagsbönen men han sade till honom: ”Skjut upp det tills det är svalare.” Sedan gick Bilal återigen upp för böneutropet men profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade: ”Skjut upp det tills det är svalare.” Sedan gick Bilal upp igen för att ropa ut böneutropet och profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tillät honom att göra det. [al-Bukhārī]

En annan anledning till att skjuta upp är om det finns en församling vid slutet av tiden som inte finns vid början. I detta fall är det bättre att skjuta upp bönen. Ett exempel kan vara en man som befinner sig i öknen när tiden för bönen börjar och han vet att han kan komma till staden i tid för att be med församlingen. Är det bättre om han ber direkt eller är det bättre om han ber med församlingen när han kommer till staden? Vi säger att det är bättre att skjuta upp den så att han kan nå bönen i församlingen. Vi kan tänkas säga att det är en skyldighet att skjuta upp bönen för att han skall kunna be den i moskén.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman (1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 431 s. ISBN 9960-892-66-2