بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Förklara en viss person som martyr och ett utlåtande om någon som drunknar i onyktert tillstånd

Fråga: Jag har läst en hadīth från den hedervärde följeslagaren Abū Hurairah i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger:

”Vem anser ni vara martyr?” De svarade: ”Allāhs sändebud! Den som dödats för Allāhs sak är en martyr.” Han svarade: ”Martyrerna i mitt samfund är endast ett fåtal.” De sade: ”Vilka är det då, Allāhs sändebud?” Han svarade: ”Den som dräps för Allāhs sak är en martyr och den som än dör på Allāhs väg är en martyr, och den som dör av någon magsjukdom är en martyr och den som drunknar är en martyr.” [Muslim 1915]

Så kommer den som drunknar var onykter att nedtecknas som en martyr, då denne är en martyr enligt hadīthen. Vi ber er om råd.

Innan jag svarar på frågan skulle jag vilja påpeka att i dessa dagar används ordet martyr alldeles för lättvindigt av många. Det kan innebära att även de som inte kan förklaras som martyrer kallas för det. Detta är förbjudet. Det inte är tillåtet att tillskriva någon martyrskap, utom om profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har bekräftat det.

profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – vittnesmål om någons martyrskap kan delas i två kategorier. Den första är när han beskriver en viss person som martyr, som i den autentiska hadīth i vilken han klättrar upp på Uhud-berget tillsammans med Abū Bakr, 'Umar och ‘Uthmān. När de befinner sig uppe på berget skakar det, så profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger: ”Stå stadigt, Uhud, för på dig finns en Profet, en siddīq och två martyrer.” [al-Bukhārī 3675, Abū Dawūd 4651 och Ahmad 5:331, 338]

Vi tror på Allāhs sändebuds vittnesmål och den vars martyrskap han har berättat om bekräftar vi.

Den andra kategorin är de vars martyrskap profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har vittnat om i generella termer, som i den hadīth som frågeställaren nämner. Han säger här att den som dödas eller dör för Allāhs sak är en martyr. Även den som dör av pest, magsjukdom, drunkning och andra former av martyrskap som i generella termer bekräftats i ahādīth. Denna kategori är det inte tillåten att foga in på en viss person. Vi kan endast säga: Den som är beskriven på det sättet är en martyr, men vi kallar någon viss person för martyr. Den generella beskrivningen av en martyr är olik martyrskapets tillskrivelse för en viss person. al-Bukhārī har förklarat detta i sin Sahīh när han säger: ”Det bör det inte sägas martyr om någon.” Som bevis för detta citerar han profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – uttalande: ”Allāh vet bäst vem som är en mujāhid för Hans sak.” [al-Bukhārī i boken om djihād, kapitel 77] Och hans ord: ”Och Allāh vet bäst vem som har skadats för Hans sak.” [al-Bukhārī i boken om djihād, kapitel 77]

Återberättat under denna rubrik finns en välkänd hadīth som berättar historien om en man som var tillsammans med profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – under ett slag. Denne man var modig och avancerade framåt, utan att lämna någon fiende ensam utan att jaga honom och nedgöra honom med sitt svärd. Följeslagarna prisade honom framför profeten. Sedan berättar al-Bukhārī den hadīth i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger: ”Någon utför handlingar som för folket verkar vara handlingar som passar för en invånare i Paradiset, men faktum är att denne är en av Helvetets invånare.” [al-Bukhārī 2898] De bevis som al-Bukhārī citerar i sin förklaring är tydliga bevis för hans ord: ”Allāh vet bäst vem som är en mujāhid för Hans sak.” [al-Bukhārī i boken om djihād, kapitel 77]

Detta bevisar att det som kan se uppenbart ut är förrädiskt och att domen inför Nästa Liv kommer att baseras på sanning och inte på det som sett uppenbart ut. Historien om denne man som al-Bukhārī återger verkar väldigt tydlig eftersom följeslagarna prisade honom enligt vad som var uppenbart från hans handlingar, men profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade till dem: ”Han är en av Helvetets folk.”

Några av följeslagarna följde och höll sig nära honom och det sista som denne man gjorde var att han tog livet av sig med sitt svärd. Därför bedömer vi inte en persons status i Nästa Liv enligt vad som verkar vara uppenbart utan vi nämner endast haditherna i generella termer – och Allāh vet bäst om dessa utlåtanden kan tillämpas på denne man [som drunknade]. Författaren till al-Fath [Fathul-Bāri: Förklaringen av Sahīh al-Bukhārī av Ibn Hajar al-'Asqalani nämner att 'Umar bin al-Khattab tilltalade folket och sade:

”Ni säger att den-och-den blev martyr i era slag och att den-och-den avled som martyr och det kan vara som så att han kastades från detta berg. Så säg inte detta! Säg i stället som Allāhs sändebud – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – gjorde: 'Den som avled för Allāhs sak eller dödas som en martyr.'” [Muslim 1915 och Ahmad 2:522]

Detta är vad han sade i sin al-Fath och det är en hasan hadīth. Därmed vittnar vi om vad som denna återberättelse bekräftar: Om det rörde en viss person, då vittnar vi om martyrdomen för den som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har nämnts. Om det var i generella termer, då vittnar vi om den generella innebörden av det men vi fogar inte in det inte på en viss person, då domen för Nästa Liv baseras på det som är sant och inte det som verkar uppenbart.

Vi ber Allāh den Upphöjde att stärka oss med stadiga ord och [att Han] förädlar våra hjärtan och handlingar. /.../


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Sālih al-'Uthaymīn
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 1. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 195 s. ISBN saknas
  • :