بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Träda in i ihrām med ett barn

Fråga: Om ett barn inte kan utföra tawāf på egen hand, är det då korrekt att bära det och utföra tawāf tillsammans med det? Måste barnet göra en gottgörelse om det inte fullföljer något av villkoren för vallfärden?

Svar: Då det är korrekt för barnet att träda in i ihrām är förmyndaren ansvarig för det. Då låter denne barnet bära plaggen [för ihrām] och denne försäkrar sig om att barnet går in i ihrām. Denne utformar även avsikten åt barnet för den vallfärd som det skall utföra. Förmyndaren säger även talbiyyah för barnets räkning. Barnets hand bör hållas under tawāf och sa’ī. Om barnet är väldigt litet och inte kan gå, då går det bra att bära det. I ett litet barns fall är det, enligt den korrekta åsikten, tillräckligt att utföra en tawāf [sju varv runt Ka’bah] för den som bär och den som blir buren. Om barnet på grund av okunskap gör något förbjudet, som att bära klädeslagg[förbjudna för en pilgrim] eller om det täcker huvudet, då finns det ingen lösen som måste betalas [i att ett får slaktas], då det gjordes oavsiktligen. Om handlingen gjordes avsiktligen, kanske behövde barnet något på huvudet för att det var kallt, då betalar förmyndaren lösen [i att slakta ett får] för barnets räkning.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdur-Rahman al-Jibrīn
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 4. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 43 s. ISBN saknas