بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Göra tarāwīh-bönen lång

Fråga: Det finns en imam i en moské och han leder folket i varje tarāwīh-bön. Han reciterar en hel sida i varje bönecykel och det blir då ungefär femton verser. Somliga säger dock att han drar ut på recitationen, och andra säger motsatsen. Vad är sunnah i tarāwīh-bönen?

Svar: I Sahīh har det bekräftats att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – brukade be elva bönecykler nattetid under ramadan, och [även] vid andra tidpunkter. Han förlängde dock recitationen och pelarna [positionerna i bönen]. Detta till den grad att han med en lugn och rytmisk recitation och med begrundande reciterade mer än fem delar [ajza'] i en bönecykel. Han brukade gå upp under nattens mitt, eller lite innan eller efter, och fortsätta att be till precis innan gryningsbönen. Han bad tretton bönecykler under omkring fem timmar. Därför måste recitationen och bönens pelare vara långa.

När ‘Umar – må Allāh vara nöjd med honom – samlade följeslagarna för tarāwīh-bönen så bad de tjugo bönecykler och i varje bönecykel reciterade de omkring trettio versers från sura al-Baqarah. Detta är närmare fyra eller fem sidor. Således bad de och reciterade sura al-Baqarah i åtta bönecykler och om de bad medan de reciterade den i tolv bönecykler ansåg de att han [imamen] har lättat [kortat] bönen. Om imamen kortar ned recitationen ökar han antalet bönecykler till fyrtioett, vilket några av imamerna har sagt. Om han vill minska antalet till elva eller tretton, då ökar han recitationen och bönens pelare. De finns inte ett begränsat antal i tarāwīh-bönen. Vad som begärs är enbart att du ber den på ett sätt så att du når stillsamhet och koncentration. Det bör vara en mängd som inte kommer att ta mindre än en timme, eller nära det. Den som tror att detta är att förlänga bönen har motsatt sig vad som har berättats. Därmed bör man inte lyssna på denne.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdur-Rahman al-Jibrīn
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 3. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 319 s. ISBN saknas