بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Bad ensam och sedan anslöt en annan person

Fråga: Om jag gick in i moskén efter den gemensamma bönen var slut, började be med öppnings-takbīr och en annan man började be tillsammans med mig utan att jag hade avsett det – är hans bön giltig då?

Svar: Den korrekta åsikten är att du får avse att vara imam när en eller flera personer börjar be med dig. Anledningen är att församlingen krävs att och det finns en stor förtjänst i den.

Vissa lärde anser dock att det endast är tillåtet i den icke-obligatoriska bönen. Det som är korrekt är att det är tillåtet i både den obligatoriska och den icke-obligatoriska. Anledningen är att i grund och botten är reglerna desamma för de båda bönerna, utom om det finns bevis för något annat. Det har rapporterats att han bad ensam nattetid i Maimunahs hem [Ibn ‘Abbās moster] och att Ibn ‘Abbās stod upp, tvagade sig och ställde sig vid hans högra sida. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – flyttade dock honom, ställde honom vid hans högra sida och ledde honom i bönen... [al-Bukhārī 698 och 699]

Muslim har i sin Sahīh återgivet att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – att bad ensam och att Jabir samt Jabbar kom och bad vid hand högra och vänstra sida, men han placerade dem båda bakom sig och ledde dem i bönen. [Muslim 3010]

Dessa båda ahādīth bevisar vad vi har nämnt tidigare. De bevisar också att man bör stå vid imamens högra sida samt att två eller fler bör stå bakom honom.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullah Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 177 s. ISBN saknas