بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Bad kvällsbönen och nattbönen [isha] före Muzdalifah

Fråga: Vilket är utlåtandet om någon som bad kvällsbönen och nattbönen sammanslagna och förkortade [vid nattbönen] innan denne kom till Muzdalifah? Anledningen till att detta inträffade är diverse olika oförutsedda orsaker. En av dessa är att bilen stannade på vägen till Muzdalifah. I rädsla för att missa kvällsbönen och nattbönen, då klockan var väldigt mycket, bad han dessa böner en liten bit utanför gränsen till Muzdalifah. Därefter sov han under tiden som bilen blev lagad. Han bad även gryningsbönen när tiden för den bönen var inne och han bad den vid gränsen till Muzdalifah, då han inte hade möjlighet att komma in förrän när solen hade gått upp. Är det rätt att han har bett dessa böner [kvällsbönen, nattbönen och gryningsbönen] vid gränsen till Muzdalifah? Vi hoppas på ett klargörande tillsammans med bevis från er.

Svar: Bönen är korrekt var den är utförs, utom om det finns ett islamiskt angivet undantag. Anledningen är att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Jorden har gjorts till en moské och som en plats för rening åt mig.” [al-Bukhārī 438 och Muslim 521]

Det som är föreskrivet för pilgrimen är att denne, om det är möjligt, före midnatt ber kvällsbönen och nattbönen tillsammans i Muzdalifah. Om denne inte kan detta, på grund av trängsel eller någon annan anledning, då ber denne där denne befinner sig. Det är inte tillåtet att skjuta upp dessa böner till efter midnatt. Anledningen är att Allāh har sagt: ”Bönen är alla troende plikt, knuten till bestämda tider. ” [Koranen 4:103]

Detta betyder att det är obligatoriskt att be dem vid deras [angivna] tider. En anledning är också att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Tiden för nattbönen är fram till och med mitten av natten.” [Muslim 612] Detta har Muslim återgivit i en hadīth från 'Abdullāh bin 'Amr bin al-'Ās.

Och Allāh vet bäst.


Läs mer:

  • Författare:

    Ibn 'Abdullāh Ibn Baz
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 3. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 223 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8