بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Övergav bönen under universitetstiden

Fråga: En ung och mentalt frisk muslim brukade be innan han började på universitet. Men under den fyra år långa universitetstiden övergav han bönen. Sedan ångrade han sig och återvände till den när han var klar med universitetsstudierna. Vilket är utlåtandet om de fyra år som han övergav bönen? Detta i vetskap om att han inte förnekade att den var en skyldighet. Bör han ta igen bönen för dessa fyra år som han missade eller är ånger tillräckligt?

Svar: Den korrekta åsikten från de lärde – som vi känner till – är att den som avsiktligen överger bönen inte tar igen det som han har missat. Detta baseras på vad Allāh den Upphöjde har sagt: ”Bönen är alla troendes plikt, knuten till bestämda tider.” [Koranen 4:103]

Allāh den Allsmäktige har sagt att den obligatoriska bönen är påbjuden vid speciella tider och att [ängeln] Gabriel klargjorde dessa tider för profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – under al-Mi'raj [profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – resa till himlen]. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sedan inrättat dessa tider för samfundet genom ord och handling. Därför är det varken tillåtet att be bönen före eller efter dess tid. Den korrekta åsikten från de lärde – enligt vad vi anser – är att den som överger bönen är en icke-troende och om han sedan ångrar sig finns det ingen anledning till att ta igen den dyrkan som han missade under de dagar då han var icke-troende. Är han uppriktig i sin ånger, då är det att föredra om han gör många rättfärdiga handlingar och frivilliga böner. Detta stöds av vad som kan förstås från profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – ord: ”Den som försover sig och missar en bön eller glömmer den, måste ta igen den så fort han kommer ihåg den, och det finns ingen gottgörelse utom detta.” [al-Bukhārī 597 och Muslim 684] Det som kan förstås från detta är att den som avsiktligen överger bönen inte tillhör någon av dessa kategorier, så det är inte rätt att jämföra den som avsiktligen överger bönen med den som sover över sig eller glömmer. Den som överger den avsiktligen är ju inte ursäktad. Allāh har inte angivit någon tid då han kan ta igen bönen, vilket Han har gjort för den som glömmer bort eller sover över sig.

Genom Allāh uppnås framgång. Må frid och välsignelser vara över profeten Muhammad, hans familj och följeslagare.


Läs mer:

  • Författare:

    al-Ladjnah ad-Da’imah (Den Permanenta Fatwa-kommittén)
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 379 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8