بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Slå ihop bönerna utan en giltig ursäkt

Fråga: Är det tillåtet att slå ihop bönerna utan en giltig ursäkt?

Svar: Det är inte tillåtet att slå ihop bönerna utan en giltig ursäkt. Detta baseras på Allāhs ord: ”Och när ni åter är i trygghet, förrätta då bönen [på föreskrivet sätt]. Bönen är alla troendes plikt, knuten till bestämda tider.” [Koranen 4:103]

Och profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – bestämde bönetiderna och fastslog en tid för varje bön. Därför överträder man Allāhs gränser om man ber en bön för tidigt eller om man skjuter upp den. Allāh den Upphöjde har sagt: ”Överträd inte de gränser som Gud [har fastställt] – de som överträder de av Gud [fastställda] gränserna syndar.” [Koranen 2:229] och ”Och den som överträder dessa av Gud [givna] regler har begått orätt mot sig själv.” [Koranen 65:1]

Alla måste be i tid. Men om det uppstår ett nödtvång och det blir svårt att be varje bön i tid, då har man inte syndat om man slår ihop middagsbönen och eftermiddagsbönen; antingen genom att be eftermiddagsbönen vid middagsbönen eller genom att skjuta upp middagsbönen till eftermiddagsbönen. Detta enligt vad som är lättast. Man får slå ihop kvällsbönen och nattbönen, antingen genom att be nattbönen vid kvällsbönen eller genom att skjuta fram kvällsbönen till tiden för nattbönen, enligt vad som är lättast.

Detta är enligt Ibn ‘Abbās uttalande där han säger: ”Profeten slog ihop middagsbönen och eftermiddagsbönen vid kvällsbönen och nattbönen i Medina utan att det berodde på rädsla eller regn.” [an-Nasā’i 603] Han tillfrågades om detta och han sade: ”Han ville inte skapa problem för sitt folk.” Detta betyder att han inte ville skapa svårigheter för dem genom att överge sammanslagningen av bönerna. Detta är en indikation från Ibn ‘Abbās på att det inte är tillåtet att slå ihop bönerna, utom om det skulle leda till svårigheter och besvär om man inte gjorde så. Detta är vad som är obligatoriskt. När man slår ihop två böner utan en giltig ursäkt, då har ens sammanslagna bön förrättats vid en annan tidpunkt än den som Allāh har fastslagit. Detta är inte rätt. Anledningen är att man har utfört en handling som inte tillhör Allāhs eller Hans sändebuds religion. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt: ”Den som påbörjar något i denna vår fråga [religionen] som inte kommer från den, kommer att få det avvisat.” [Muslim 1718]


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 229 s. ISBN saknas

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8