بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Överdrivna rörelser

Fråga: Jag noterar att vissa bröder under bönen i moskén ibland rör sig överdrivet mycket. De sätter den ena foten framför den andra som om de stod på gatan. Gör detta bönen ogiltig?

Svar: Att röra sig under bönen är i grund och botten förhatligt utom om det är nödvändigt. I så fall finns det en uppdelning i fem kategorier: nödvändiga, förbjudna, hatade/ogillade, föredragna och tillåtna rörelser.

De nödvändiga rörelserna är de som krävs för att bönen skall vara giltig. Detta kan vara om man ser smuts på ett klädesplagg och det därmed blir obligatoriskt att röra sig för att kunna ta bort det. Anledningen är att när Jibrīl kom till profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – medan han ledde folket i bön och informerade honom om att det fanns något skadligt på hand sko, då tog han bort det när han bad. [Abū Dawūd 650] Ett annat exempel är om någon informerar en person som ber om att denne inte står i riktning mot qiblah, då måste dennes röra sig tills denne är vänd mot qiblah.

Förbjudna rörelser är upprepade och onödig rörelser. Anledningen är att dessa rörelser gör bönen ogiltig som gör bönen ogiltig är förbjudet. Detta beror på är att det är en sorts hån mot Allāhs verser.

Rörelserna som är föredragna är de rörelser som utförs för att göra något som är rekommenderat, som att röra sig för att göra raden rak, röra sig framåt om man ser en tom plats framför sig eller andra rörelser som föredragna handlingar uppnås genom i bönen. Detta görs för att bönen skall bli perfekt. Detta är anledningen till att när Ibn ‘Abbās bad med profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och han stod vid hans vänstra sida, då tog profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tag i hans huvud och ställde honom på sin högra sida. [al-Bukhārī 698 och 699]

Tillåtna rörelser är begränsade och görs på grund av behov, eller upprepade rörelser som görs på grund av en absolut nödvändighet. Det begränsade rörelserna som görs av någon anledning är likt det som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – gjorde när han höll Zainabs dotter [som då var profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – barnbarn] framför sig. När han stod upp höll han henne och när han nedföll satte han ned henne. Återkommande rörelser som görs på grund av behov kan liknas med vad Allāh den Upphöjde säger:

”Förrätta regelbundet [de dagliga] bönerna och [särskilt] den bön som har en central plats och res er i from ödmjukhet inför Gud. Om ni hotas av fara kan bönen förrättas under marsch eller ritt, och när ni åter är i säkerhet, åkallas då Gud så som Han lärde er när ni var okunniga.” [Koranen 2:238-239]

Det råder ingen tvekan om att den som ber gåendes rör sig, men är det nödvändigt är det tillåtet. Det gör inte bönen ogiltig.

De ogillade rörelserna är de som är utöver de rörelser som vi har nämnt tidigare. Detta är det generella utlåtandet om bönen.

Därmed säger vi till dem som brodern med frågan har bevittnat: Detta är ogillat, det gör er bön mindre värd.

Du finner dem som utan anledning leker med deras klockor, pennor, huvudbonader, näsor, skägg eller någonting annat. Detta är ogillat; utom om det händer hela tiden, då är det förbjudet och bönen blir ogiltig

Man bör heller inte sätta den ena foten framför den andra. Det är sunnah att de båda fötterna är i jämnhöjd. Sannerligen är det en skyldighet att göra raderna raka. Detta är något som måste göras och när folket överger det är de skyldiga till synd och olydnad mot profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – som brukade göra följeslagarnas linjer raka. Han brukade stöta till deras bröst samt deras axlar och säga: ”Skilj er inte, för då kommer era hjärtan att skilja sig.” En dag när de hade förstått vikten av detta såg han en man vars bröst stack ut från raden och han sade: ”Allāhs tjänare! Antingen gör ni raderna raka eller kommer Allāh att skapa oenighet mellan er.” [al-Bukhārī 717 och Muslim 436]

Det viktigaste är att raderna måste göras raka. Detta är imamens och tjänarnas ansvar. Imamen måste granska raderna och göra dem raka. Likaså måste tjänarna själva göra dem raka och stå tätt tillsammans.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Muhammad bin 'Abdul-'Aziz al-Musnad (1422), Fatawa Islamiyah. Volym 2. Libanon: Maktaba Dar us-Salam. 201 s. ISBN saknas