بسم الله الرحمن الرحيم
I Allāhs den Barmhärtiges den Nåderikes namn

Djävulen viskar om stora synder i en mans öra

Fråga: Det finns en man som lider av djävulens viskningar. Djävulen viskar saker till honom som är stora synder beträffande Allāh den Allsmäktige. Han är mycket rädd för detta. Vilket är ert råd?

Svar: Gällande det som har nämnts i frågan om frågeställarens problem, vilket är att han fruktar resultatet av detta, säger jag: Gläd dig åt de goda nyheterna att det inte kommer något annat än gott från detta. Detta är viskningar genom vilka djävulen ger sig på de troende för att förstöra den sunda tron i deras hjärtan, hetsar på dem andlig och mental och stör lugnet i deras tro – sannerligen, [hela] deras livsfrid om de är troende.

Han är inte den förste och inte heller den siste vars tro har ställts inför denna situation. Detta kommer att fortsätt så länge det finns troende i denna värld och detta drabbade även profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – följeslagare. Från Abū Hurairah har det rapporterats att han har sagt: ”

Några av profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – följeslagare kom till profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och de sade till honom: 'I våra inre upplever vi saker som vi alla anser vara för allvarliga för att tala om.' Han sade: 'Upplever ni det verkligen?' De svarade: 'Ja.' Då svarade han: 'Detta är sann tro.'” [Muslim 132]

I Sahīh al-Bukhārī och Sahīh Muslim har det även återgivits från Abū Hurairah att profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade: ”Djävulen kommer till var och en av er och säger:

'Vem skapade detta?' 'Vem skapade detta?' tills han säger: 'Vem skapade er Herre?' När han uppmuntrar till en sådan fråga bör man söka till tillflykt hos Allāh och ge upp sådana tankar.” [al-Bukhārī 3276 Muslim 134]

Det har rapporterats från Ibn ‘Abbās att en man kom till profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – och sade: ”Allāhs sändebud! En av oss har sådana tankar att han hellre skulle förvandlas till träkol än att tala om dem.” Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade då: ”All lovprisan tillhör Allāh som har begränsat detta för honom [djävulens list] till [onda] viskningar.” [Abū Dawūd 5112 och al-Musnad 1:340]

Shaykh ul-Islām ibn Taymiyah säger i sin bok om īmān:

”En troende sätts på prov genom viskningar från djävulen, viskningar om otro som ger honom bekymmer. Detta är något som profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – följeslagare - må Allāh vara nöjd med dem -har talat om när de sade: 'Allāhs sändebud! En av oss har sådana tankar i sitt inre att han hellre skulle falla ned från himlen än att tala om dem.' Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade då: 'Detta är sann tro.' I en annan version: 'Han anser det för för allvarligt att uttrycka.' Han sade: 'All lovprisan tillhör Allāh som har begränsat detta [djävulens list] till [onda] viskningar.' Detta gäller när viskningar inträffar tillsammans inträffar tillsammans med stor avsky över dem och när man driver tillbaka dem från hjärtat, då är det en del av sann tro. Detta är som när någon krigar för Allāhs skull och han möter en fiende och strider till dess att han övervunnit honom, för detta är en stor djihād upp till hans ord: Detta är anledningen till att en sökare av kunskap och dyrkan är drabbas av viskningar och osäkerhet som inte påverkar varandra, därför att han [dvs. den andre] inte följer Allāhs lag utan följer istället sina egna begär och försummar åminnelsen av sin Herre och detta är djävulens stora mål. Detta står i motsats till dem som vänder sig till sin Herre med kunskap och dyrkan, för djävulen är deras fiende och han försöker hindra dem från att dyrka Allāh den Upphöjde.”

Detta har nämnts på sidan 147 i den indiska utgåvan.

Jag säger då till denna frågeställare: När det är klart för dig att detta är viskningar från djävulen, då måste du kämpa och stå emot. Du skall veta att de aldrig kommer att kunna skada dig så länge du anstränger dig tillräckligt, avvisar dem och slutar att tänka på dem. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har sagt:

”Allāh har förlåtit vad som viskas i mina anhängares hjärtan, så länge de inte sätter dem i verket eller uttalar det.” [al-Bukhārī 2528 och Muslim 127]

Om det sägs till dig: Tror du på det som viskas? Tror du att det är sant? Är det möjligt att beskriva Allāh – den Härlige på så sätt? Då säger du: Detta är inget som vi skall tala om – prisad är Du, O Allāh – detta är en stor lögn! Du avvisar det med ditt hjärta och med dina ord och du är den som skulle fly längst bort från detta. Då är det enbart viskningar och prövningar som visas i ditt hjärta, och ett fönster som djävulen öppnar mot månggudadyrkan. Djävulen flyter genom kroppen likt blod flyter genom den för att förstöra och fördunkla ens religion.

Därför finner du inte att djävulen placerar tvivel och avvisande om ointressanta saker i ditt hjärta. Du hör till exempel talas om att en stor stad existerar någonstans i öst eller väst fylld med stora byggnader, och tvivel om detta slår dig aldrig. Du tror aldrig att stadens byggnader har förstörts och att staden då inte går att bo i. Djävulen har inte som syfte att få människor att tvivla på detta. Det stora målet för honom är att förstöra Allāhs tjänares tro. Han kämpar därmed till häst och till fot för att släcka kunskapens ljus och [för att få bort] vägledning i hjärtat så att den troende faller ned i tvivlets och ovisshetens mörker.

Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har berättat om en nyttig medicin som innehåller ett botemedel mot detta: ”Låt honom då söka sin tillflykt hos Allāh och sluta med att göra det.” Slutar man att göra det och fortsätter att dyrka Allāh för att söka och längta efter det som finns hos Honom, då kommer detta inte längre att bekymra en, genom Allāhs makt. Undvik därför alla ingivelser som passerar genom ditt hjärta i fråga om detta. Dyrka, åkalla och glorifiera Allāh och om du skulle hör någon som beskrev Allāh med vad som viskats till denne, då skulle du dräpa honom om du kunde.

Vad som viskas är inte verklighet, utan i stället är det enbart tankar och viskningar som saknar grund. Detta är som i det fall när någon bär ett rent klädesplagg som just har tvättats och sóm då drabbas av tankar om att det kanske kan vara orent och att det kanske inte skulle vara tillåtet att be i det. I detta fall bör han inte bry sig om det.

Mitt råd kan kanske summera enligt följande:

  1. Sök skydd hos Allāh och hindra fullständigt dessa antaganden. Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – har beordrat oss att göra så.
  2. Nämn Allāhs den Upphöjdes namn och tvinga dig bort från dessa viskningar.
  3. Helhjärtad hängivenhet att dyrka och agera i enlighet med Allāhs påbud och för att söka Hans välbehag. När du ger dyrkan din odelade uppmärksamhet med entusiasm och strävan kommer du inte att bemöda dig själv med att tänka på dessa viskningar, om Allāh vill.
  4. Sök din tillflykt hos Allāh och be Honom skydda dig från att göra detta.

Jag ber Allāh den Upphöjde att han ger dig säkerhet och skydd från allt ont och förhatligt.


Läs mer:

  • Författare:

    Muhammad bin Salih al-'Uthaymin
  • Källa:

    Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 55 s. ISBN 9960-892-66-2

    Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8